Breadcrumbs

Guide: hold længere i sengen

Hold længere i sengen

Sex er dejligt, sundt og skønt! Det skal der ikke herske tvivl om, og det bedste ved sex er at der er så mange muligheder i det, så er man lidt nysgerrig anlagt kan man hele livet få nye og intense oplevelser. Selvom der er en fri seksuel tone i Danmark, så er der alligevel nogle ting/problemer/eller episoder, der kan være svære at tale om, især i det private. Ét af de spørgsmål, der kan være sværere at stille sig selv, og sin partner er: hvordan holder man længere i sengen?

Måske er det en situation I har prøvet mange gange før. Eller måske er det en ny oplevelse? Måske synes du/I det er pinligt at tale om? Så derfor taler I ikke om det? Mange par kan og singler kan opleve seksuel præstationsangst, og selvom der oftest er tale om mænd, så er der også mange kvinder der oplever seksuel præstationsangst. Læs med længere ned og få gode råd til, hvordan du/i kommer til at holde længere tid i sengen.

 

Seksuel præstationsangst – hvad er det?

Seksuel præstationsangst handler i bund og grund om at man fysisk oplever at man ikke kan præsterer seksuelt. Det er en ting som både mænd og kvinder kan opleve i perioder af deres liv, og det kan være noget, de selv oplever som værende meget pinligt at tale om med partner eller andre fortrolige.

Seksuel præstationsangst kan for mandens vedkommende handle om at han enten har tidlig sædafgang. Mens det for kvinden handler om hun måske har problemer med at blive våd.

Heldigvis findes der hjælpemidler til begge køn. For mænd er der udviklet ekstra tykke kondomer, der kan være med til at afhjælpe en hurtig udløsning. Til kvinder med seksuel præstationsangst kan man med fordel benytte en glidecreme eller en orgasme gel, for på den måde at hjælpe kvinden til at slappe mere af.

 

Tidlig udløsning – hvad kan man gøre?

Tidlig sædafgang kan være særligt frustrerende og pinligt for en mand, men der er heldigvis masser af råd og teknikker man kan hente til at kunne holde længere tid i sengen.

  1. Start-stop-metoden

    Det her er en meget benyttet metode, den handler i al sin enkelhed om at manden trækker sig ud af kvinden lige inden han kommer. Hold en 20-30 sekunders pause, og træng så ind i din partner igen. Gør dette flere gange mens I har sex, og lad jer ikke frustrere af at i ”afbryder”- i kan jo bruge tiden på at kysse og kæle imens, han kan f.eks. udforske dig med sine fingre mens han lige holder pause.

  2. Lav knibeøvelser som mand


    Det er ikke kun kvinder, der har godt af at lave deres knibeøvelser, det er også en rigtigt god ting for jer mænd at gøre hver dag (for eksempel når i børster tænder). I laver jeres knibeøvelser ved at knibe sammen på samme måde som, hvis i vil stoppe en tis-stråle. Knib sammen i 5-10 sekunder af gangen ca. 10 gange om dagen, og så vil resultaterne vise sig stille og roligt.

  3. Brug kondom!


    Kondomer kan især være gode til mænd, der har problemer med hurtig udløsning. Kondomet nedsætter nemlig følsomheden under sex, og i kan endda købe kondomer, der både er beregnet til at få ham til at holde længere, og få hende til at komme hurtigere. Prøv med ekstra tykke kondomer, eller et kondom med et mildt bedøvelsesmiddel.

  4. Onaner! – tag dig en hurtig spiller

       
       Jo længere tid det er, siden trykket sidst blev taget, jo hurtigere kommer han. Hvis du oplever problemer med at du kommer hurtigt som mand, så kan du aftale med din kæreste, at du går ud og onanerer på toilettet nogle timer før sengetid.

  1. Sørg for at skifte sexstilling undervejs!


    Den gode gamle missionærstilling er god for mange ting, men den er desværre ikke den bedste stilling for mænd, der kan have problemer med at få orgasme for hurtigt. Prøv i stedet for at lade kvinden side øverst og ride manden, så kan han slappe helt af. I kan også prøve at ligge i ske, eller doggy-style. Muligheder er mange, så prøv jer endelig frem og find ud af, hvilken stilling, der får ham til at holde længere tid i sengen. En anden fordel ved at skifte stilling undervejs er også at manden får en lille pause, så i derved naturligt forlænger jeres sex.

 

Præstationsangst og manglende sexlyst hos kvinder – hvad kan man gøre?

  1. Snak med din kæreste om din manglende sexlyst


    Det kan være en svær snak, men ikke desto mindre er det nødvendigt at tale om, hvorfor du som kvinde har manglende sexlyst. Du kan være sikker på at din partner gerne vil finde en løsning sammen med dig, så åben op og tal med din kæreste om, hvad det er der gør du har manglende sexlyst
    .
  2. Dyrk motion


    Når du dyrker regelmæssig motion, får du ikke kun blodet til at strømme igennem kroppen, men det pumper! Når din puls har været oppe og ringe, så har forskning vist, at din krop bliver mere modtagelig over for berøringer og dermed også mere følsom. Når du dyrker motion, kan du samtidig også lave dine knibeøvelser, på den måde aktiverer du dit underliv og dermed øger din sensitivitet og følsomhed dernede.

  3. Rør ved dig selv – lær din krop at kende

    Begynd at røre ved dig selv lidt hver dag, det behøver ikke at være onani, men kærtegn dine bryster når du smører dig ind i creme eller sæber dig ind. Nus dig selv lidt i håret, eller spørg din kæreste om han ikke giver en blid omgang massage. Husk at der findes mange erogene zoner på kroppen, så mon ikke der er chance for at han får ramt én af dem med en god og sanselig massage? Brug gerne en god massageolie her, der er beregnet til formålet.

  4. Sæt fokus på sex!

    Læs en fræk bog, se en romantisk film eller gå ind i en undertøjsforretning og prøv noget lækkert lingeri. Jo mere du tænker på sex, jo mere lyst har du, så prøv at fokusere meget på sex i et stykke tid, og se om det ikke hjælper med at gøre dig våd og tændt igen.

  5. Tag en snak med din læge om din manglende sexlyst

        Hvis du har prøvet alle andre råd uden held, og du fortsat ikke oplever sexlyst, så prøv at tage en snak med din læge. Det er muligt at din manglende sexlyst hænger sammen med noget fysiologisk. Nogle kvinder oplever perioder med vaginal tørhed,              og det kan afhjælpes ved at man bruger en glidecreme til forspillet.